COP24 Katowice

Czym jest elektromobilność?

Elektromobilność to pojęcie odmieniane dziś przez wszystkie przypadki. Pojawia się ono m.in. w kontekście innowacyjnych technologii, miast przyszłości czy ochrony środowiska. Mimo to wiele osób wciąż ma wątpliwości czym jest ta modna obecnie e-mobility.

Elektromobilność – czyli pojazd na prąd
Czym jest zatem elektromobilność? Zakłada ona korzystanie z pojazdów posiadających elektryczne jednostki napędowe, takich jak samochód, skuter, motocykl, rower, tramwaj, trolejbus, pociągów czy autobus. Samochód elektryczny powstał m.in. w odpowiedzi na postępujące wyczerpywanie się zapasów surowców naturalnych, takich jak gaz ziemny czy ropa naftowa. Jest to również rozwiązanie korzystnie wpływające na środowisko naturalne. Zalet tego typu pojazdów jest wiele. Począwszy od znacznie niższych kosztów eksploatacji, a skończywszy na wyższym komforcie podróżowania dzięki temu, że auto elektryczne pracuje dużo ciszej.
Elektromobilność na świecie
Według ekspertów banku ING już za 18 lat producenci samochodów całkowicie zaprzestaną produkcji aut z silnikami spalinowymi, zaś na europejskich drogach zobaczyć będzie można wyłącznie samochody napędzane paliwami alternatywnymi. Potencjał rodzącego się rynku najlepiej obrazuje prognoza wskazująca, że na świecie w 2040 r. na drogach będzie się poruszać aż 500 mln samochodów elektrycznych (na 2 mld pojazdów ogółem). W konsekwencji należy oczekiwać również gwałtownego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych. Według prognoz Bloomberg New Energy Finance w 2040 roku sprzeda się nawet 41 mln samochodów elektrycznych. Oczekiwany wzrost rynku wielokrotnie przekracza potencjał produkcyjny funkcjonujących dziś producentów samochodów elektrycznych. Stanowi to szansę m.in. dla nowych firm, które chcą rozpocząć działalność w tym sektorze przemysłu.
W Europie liderem elektromobilności bez wątpienia jest Norwegia. W przypadku tego kraju przełomowy był rok 2017 – wtedy to po raz pierwszy w historii 50% sprzedanych tam aut  stanowiły samochody wyposażone w elektryczne, hybrydowe i wodorowe jednostki napędowe. Obecnie po norweskich drogach jeździ blisko 200 tys. aut tego typu. Dzięki takiemu wynikowi, Norwegia posiada najwyższy na świecie współczynnikiem aut elektrycznych na 1000 mieszkańców, który wynosi 23.
W Azji prym w zakresie skutecznego wdrażania elektromobilności wiodą Chiny. W latach 2011-2017 w kraju tym sprzedano łącznie 1 720 000 samochodów hybrydowych i elektrycznych. Ważną częścią elektromobilnej rewolucji w Chinach jest transport zbiorowy. W 2017 r. w mieście Shenzen cała flota autobusów została wymieniona na elektryczne jednostki. Jeździ ich tam obecnie 16 tysięcy. Natomiast całkowita liczba zeroemisyjnych autobusów w Chinach wynosi 350 tys. Kraj rozwija też systematycznie sieć stacji ładowania. Obecnie w Chinach znajduje się 450 tys. punktów.

Elektromobilność w Polsce
Analizując światowe statystyki tempa wzrostu elektrycznych pojazdów i zdając sobie sprawę z unijnych wymogów dotyczących poprawy jakości powietrza, można wyraźnie zaobserwować, że Polskę, podobnie jak inne państwa, czeka epoka elektryczności w motoryzacji. Tym bardziej, że kolejne kraje ogłaszają ograniczenia prawne dla rejestracji samochodów napędzanych jednostkami spalinowymi. Wychodząc naprzeciw tym trendom i postępując zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, przygotowano pakiet regulacji mających na celu rozwój elektromobilności. W jego skład wchodzą: Plan Rozwoju Elektromobilności, Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.
Wśród Polaków świadomość postępującej elektryfikacji w sektorze motoryzacyjnym systematycznie wzrasta. Jak wynika z badań, przeprowadzonych pod koniec 2017 r. przez Kantar TNS na zlecenie Electromobility Poland, idealne miejskie auto elektryczne według polskich kierowców powinno kosztować 60 tys. zł i mieć zasięg do 150 km. Istotne jest także, aby miało co najmniej 4-osobowe nadwozie, gwarancję oraz mogło korzystać z rozbudowanej sieci serwisowej. Z zachęt przy zakupie pojazdów na prąd kierowcy w Polsce za najistotniejsze uważają bonusy finansowe, w tym zwolnienie z akcyzy dla aut elektrycznych i możliwość parkowania za darmo w centrach miast. Okazuje się, że aż 73 proc. badanych kierowców zastanawiało się nad zakupem auta elektrycznego. Do ewentualnego zakupu zachęca ich niższy koszt eksploatacji i ekologiczność tego typu pojazdu, ale odstrasza wysoka cena zakupu. Polscy kierowcy są jednocześnie otwarci na alternatywne rozwiązania, takie jak abonament na baterie (przy założeniu średniej ceny na poziomie ok. 200 zł miesięcznie) oraz car-sharing. Jeśli chodzi o zasięg auta elektrycznego, to ponad połowa (55 proc.) badanych akceptuje dystans do 200 km, zaś najczęściej (48 proc.) optymalną wskazywaną odległością pomiędzy punktami ładowania jest 50 km. O ile polscy kierowcy nie traktują dużego zasięgu jako warunku koniecznego dla miejskiego auta elektrycznego, to mają duże oczekiwania w stosunku do czasu ładowania. 53 proc. z nich uważa, że całkowite naładowanie baterii powinno trwać nie dłużej niż 2 godziny. Aż 97 proc. uważa, że cena miejskiego auta elektrycznego powinna być niższa lub taka sama jak samochodu spalinowego analogicznej klasy.
Największą dynamikę w rozwoju elektromobilności w Polsce można zaobserwować w transporcie publicznym. Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie. W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży autobusów był najwyższy w historii. W tym czasie zarejestrowano aż 317 ekologicznych autobusów (54 pojazdy z napędem gazowym - CNG, 63 elektrobusów i aż 200 hybryd).

Na koniec warto jeszcze przywołać dane z raportu PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna"  z których wynika, że w 2018 r. w Polsce zarejestrowano 531,9 tys. nowych samochodów osobowych oraz, że Polacy coraz częściej kupują auta z silnikami benzynowymi i z napędami alternatywnymi (zwłaszcza hybrydowymi), a coraz rzadziej – z silnikami diesla.

 

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje